Visualisatie

VISUALISATIE

“Properly taught, a student can learn more in a few hours the he would find out in ten years of untutored trial and error.”

Emanuel Lasker, World Champion, 1894-1921″

Blindschaken is een vorm van schaken die al bekend is uit Philidor zijn tijd (circa 1750) en veel grote meesters uit de historie van het schaken (o.a. Morphy, Aljechin, Naijdorf en Réti) hebben diverse recordpogingen op hun naam staan. Deze discipline wordt door veel schaakpedagogen sterk aangeraden om deze grondig te bestuderen, maar er bestaan ook studies die dit ook tegenspreken. In Rusland is het zelfs in 1930 verboden geweest om gezondheidsredenen. Deze introductie over schaakvisualisatie pretendeert dan ook niet om na verloop van tijd, een volledige partij blind te kunnen spelen. Het bord volledig kunnen visualiseren en de loop van de stukken tijdens een combinatie goed situeren is al een belangrijke stap op zich. Iedere student van deze materie kan zelf bepalen hoever hij wil gaan.

De student wordt geadviseerd om het ganse schaakbord te leren verkennen, zodat hij het bord in zijn verbeelding kan zien.

Welk veld is een zwart veld of een wit veld? Hoe gaat een Paard van c4 naar f6? Welke velden bestrijkt de Loper van het veld f1 tot a6?

Op het einde van de cursus zou een speler in staat moeten zijn om een partij (zoals 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 a6 4.La4 enz.) na te spelen zonder het bord te zien. Verder is het de bedoeling om een stelling op het bord enkele minuten te observeren en nadien zonder naar het bord te kijken de stelling verder te spelen. Bord-visualisatie zou door elke schaakspeler serieus moeten genomen worden, gelijk welk niveau de schaker heeft. Sterke tactische spelers als Tal, Aljechin, Sveshnikov ea. raden dit stellig aan.

De schaakspeler zonder sterke visualisatie zal problemen ondervinden met een complexe stelling op het bord en zal na verloop van tijd ook vermoeid worden. Deze training zou moeten helpen om dit probleem op te lossen. Correcter spel en zonder fouten spelen moet het gevolg zijn. Klik op de link om het PDF document te openen.

presentatie_workshop

MEMORY CHESS VISUALIZATION

Probeer een Toren op het veld d1 naar het veld a7 te brengen…. Zo moeilijk is dat niet hé. De contactpunten zoals a1 of het veld d7 zijn niet zo moeilijk om deze te vinden. Maar tracht nu een Loper van het veld c1 naar het veld a7 te brengen…. Dat is een stuk moeilijker om de contactpunten te herkennen. Conclusie… verticale en horizontale lijnen zijn gemakkelijker te herkennen dan diagonalen.

Eerste oefening (stap 1)

1. NN-Wall: 1.d4 b5 2.Nc3 b4 3.Nb5 ?

2. Schiller-Pack: 1.e4 e5 2.Qh5 Ke7 3.?

3. Brinkmann-Gerlach: 1.b4 d5 2.Bb2 e6 3.e3 Bxb4 4.?

4. Wall-Walthour: 1.b4 d5 2.Bb2 Nc6 3.b5 Nb4 4.?

5. Tchinenoff-Maillard: 1.e4 e5 2.f4 Bc5 3.fxe5 Qh4+ 4.Ke2 ?

6. Wall-Lovegren: 1.e4 Nc6 2.d4 e5 3.d5 Nd4 4.?

7. Combe-Hasenfuss 1.d4 c5 2.c4 cd4 3.Nf3 e5 4.Nxe5 ?

8. Barney-McCrum: 1.f4 e5 2.fxe5 d6 3.exd6 Bxd6 4.g3 Nf6 5.h3 ?

9. Fraenkell-NN: 1.c4 c5 2.Nc3 e6 3.Nf3 Ne7 4.Ne4 f5 5.?

10. Ngo-Phan: 1.c4 g6 2.Nc3 Bg7 3.d4 Nc6 4.d5 Nb4 5.e4 d6 6.?

VISUALWIZE 5.0 PDF FREE EXERCISES LEVEL 1 (1)

 

FRITZ ONLINE VISUALISATIE TRAINER